Ofte stillede spørgsmål
Vi har samlet de mest almindelige spørgsmål om krydstogtrejser.
Fik du ikke svar? Kontakt os på 6914 7355 eller info@krydstogteksperten.dk
Før krydstogtet
HVAD ER ET KRYDSTOGT?
Et krydstogt er den perfekte kombination af oplevelser, afslapning og frihed. I stedet for at begrænse din ferie til en enkelt destination, kan du kombinere flere rejsemål – og samtidig udnytte transporttiden bedst muligt.
Du sejler fra by til by ombord på et flydende luksushotel, hvor både helpension, underholdning og aktiviteter er inkluderet. Ombord på skibet sætter du selv dagsordenen. Er du ude efter maksimal afslapning, sjove aktiviteter, ekstraordinære restaurantbesøg eller underholdning i topklasse?
Næsten hver dag lægger skibet til i en ny havn, som venter på at blive udforsket. Hop af skibet og slå dig løs på egen hånd, eller deltag i en af rederiets udflugter. Du kan selvfølgelig også vælge at blive på skibet og udnytte alle dets faciliteter i fred og ro.
Til aften sejler skibet videre mod en ny destination. Imens kan du nyde udsøgt mad og god underholdning, før en ny dag med spændende oplevelser venter forude.
HVAD ER ET KRYDSTOGT?
HVILKEN KAHYT SKAL JEG VÆLGE?
Groft sagt, kan man inddele kahytterne på et krydstogtskib i 4 overordnede typer:
INDVENDIG – Kahyt uden vindue
UDVENDIG – Kahyt med vindue/koøje med havudsigt
BALKON – Kahyt med privat balkon med havudsigt
SUITE – Større kahyt med flere fordele
Inden for hver kahytstype findes et utal af forskellige kategorier. Det letteste er selvfølgelig at kigge på prisen, men i virkeligheden er det bedre, at finde ud af hvilke behov du har. Her er en uddybende forklaring:
INDVENDIG KAHYT
De indvendige kahytter er placeret inderst på skibet og er uden vindue. Der kommer ingen dagslys ind – når døren er lukket og lyset slukket, er kahytten mørklagt. De indvendige kahytter har samme indretning som udvendige og balkonkahytter.
Bruger du alle dine vågne timer på at udforske byen eller skibets faciliteter, er en indvendig kahyt et godt valg. Du går glip af muligheden for at følge med i vejret udenfor, men får til gengæld den billigste kahyt.
UDVENDIG KAHYT
De udvendige kahytter minder om de indvendige, men har et vindue eller et koøje med havudsigt. Vinduet/koøjet kan ikke åbnes. Kahytterne er ofte placeret på de nederste dæk, men findes også på de højere dæk. Modsat de indvendige kahytter, kan du i en udvendig kahyt se havet glide forbi udenfor.
Har du behov for at kunne følge med i landskab og vejr, men ønsker samtidig en prisvenlig kahyt, er en udvendig kahyt et godt valg for dig.
KAHYT MED BALKON
En balkonkahyt er som oftest den mest populære kahytstype. Kahytten har egen privat balkon, som er udstyret med et lille bord og to stole. Kahytterne er generelt lidt større end de indvendige og udvendige kahytter, men har ellers samme indretning.
En balkonkahyt giver dig mulighed for at nyde solop- og nedgang i ro og mag, og du kan samtidig komme ud og få lidt frisk luft, uden at skulle op på skibsdækket. Det er også et godt valg til børnefamilier, da man kan trække ud på balkonen, når børnene er puttet.
SUITE
Hvis du vil rejse med ekstra luksus og stil, skal du vælge en suite – de største (og dyreste) kahytter ombord. Suiter kan dog variere fra små på ca. 40 m² til de helt store i flere etager på over 100 m². Der følger som regel flere fordele med, f.eks. din egen butler og eksklusiv adgang til en særlig lounge, pool og restaurant – kun for suitegæster.
Mange suiter har adskilt soveværelse og stue. Nogle suiter har flere soveværelser og badeværelser, hvilket gør dem attraktive for større familier.
HVILKEN KAHYT SKAL JEG VÆLGE?
HVORDAN FUNGERER DET MED TILKØB?
Du kan altid føje tilkøb til dit krydstogt, og behøver altså ikke at tage stilling til drikkepakker og lignendende allerede ved bestilling.
Når du har købt et krydstogt kan du logge på rederiets hjemmeside og se udvalget af drikkepakker, spabehandlinger, udflugter og middage i specialrestauranter etc. Du har herinde selv mulighed for at tilkøbe de ønskede ting.
Vi kan som regel tilføje drikkepakke og lignende til dit krydstogt, men det er ikke alle ting som vi har adgang til i vores system. Har du brug for hjælp, kan du altid henvende dig til os.
HVORDAN FUNGERER DET MED TILKØB?
HVORNÅR SKAL JEG LAVE ONLINE CHECK-IN?
Rederierne udsteder ikke billetter, før der er lavet online check in. Vi giver dig besked, når det er tid til lave registreringen. Hvis du støder på problemer undervejs, hjælper vi dig gerne med det.
HVORNÅR SKAL JEG LAVE ONLINE CHECK-IN?
HVOR MEGET SKAL JEG BETALE I DEPOSITUM?
Depositum betales ved bestilling af rejsen. Den præcise forfaldsdato står på din faktura. Beløbet afhænger af rederi og øvrige tilkøb, f.eks. fly, hotel og transfer.
Depositum er ikke refunderbart og går tabt, hvis du vælger at afbestille din rejse.
HVOR MEGET SKAL JEG BETALE I DEPOSITUM?
HVORNÅR MODTAGER JEG MINE BILLETTER?
Ca. 2-3 uger før afrejse fremsender vi alle rejsedokumenter pr. mail. Når du modtager dokumenterne er det vigtigt, at alt tjekkes ordentligt igennem.
Alle billetter og øvrige dokumenter udskrives og medbringes ombord.
HVORNÅR MODTAGER JEG MINE BILLETTER?
HVORNÅR SKAL RESTBELØBET BETALES?
Restbeløbet forfalder typisk til betaling omkring 70 dage før afrejse. Den specifikke dato står på din faktura. Når vi har modtaget restbeløbet, sender vi en bekræftelse på, at pengene er modtaget.
HVORNÅR SKAL RESTBELØBET BETALES?
HVORDAN BESTILLER JEG UDFLUGTER?
Et krydstogt byder på mange spændende destinationer og rederierne tilbyder et hav af forskellige udflugter. Udflugterne kan bestilles hjemmefra, men du kan også sagtens vente med at bestille til du er ombord på skibet.
Enkelte udflugter kan blive udsolgt. Hvis du vil være sikker på at få plads på en bestemt udflugt, anbefaler vi, at du bestiller hjemmefra.
Du kan også vælge at gå i land og opdage byerne på egen hånd.
HVORDAN BESTILLER JEG UDFLUGTER?
HVILKE REJSEDOKUMENTER SKAL JEG HAVE KLAR?
Vigtigt: Dit pas skal altid være gyldigt mindst 6 måneder efter hjemkomst. Børn og spædbørn skal have eget pas. Har du fået nyt pas inden afrejse, er det vigtigt, at du hurtigst muligt oplyser dit nye pasnummer til os.
Det er dit eget ansvar, at have de rette rejsedokumenter med på rejsen, samt at opfylde alle gældende indrejseregler og vaccinationskrav. Du skal også selv sørge for at søge visum, hvis dette kræves.
Anbefalede vaccinationer kan ses på: www.sikkerrejse.dk.
Vi vejleder gerne, men Krydstogt Eksperten kan aldrig holdes ansvarlig for manglende eller ugyldige dokumenter.
HVILKE REJSEDOKUMENTER SKAL JEG HAVE KLAR?
HVOR MEGET BAGAGE MÅ JEG HAVE MED?
På selve krydstogtet er der ikke nogen officiel grænse for din bagages vægt. Rejser du med fly, må du ikke medbringe mere bagage end flyselskabet tillader (typisk 20-23 kg).
Når du checker ind i havnen indleveres din bagage til personalet, som sørger for at levere kufferten direkte til din kahyt. På den måde slipper du for at slæbe rundt på din kuffert ombord på skibet.
Tip: Det kan være en god idé at medbringe en lille rejsetaske/rygsæk med ting du ikke kan undvære, da der nogle gange kan gå lidt tid før din kuffert bliver bragt til kahytten.
HVOR MEGET BAGAGE MÅ JEG HAVE MED?
HVILKEN FORSIKRING SKAL JEG VÆLGE?
Det er dit eget ansvar at være forsikret når du rejser. Det letter både proceduren og din pengepung, hvis uheldet er ude. En rejseforsikring dækker dig under rejsen, mens en afbestillingsforsikring dækker dig før rejsen.
Forsikringer kan let tegnes gennem Krydstogt Eksperten. Vi samarbejder med Gouda Rejseforsikring, som er specialister i rejseforsikringer.
Du kan læse mere om vores forsikringer her.
HVILKEN FORSIKRING SKAL JEG VÆLGE?
Ombord på skibet
HVORDAN BETALER JEG OMBORD?
Ved krydstogtrejser findes der ingen penge ombord. Dit nøglekort til kahytten fungerer også som betalingskort. Alle dine køb foretaget ombord bliver registreret via nøglekortet. Du kan som regel følge med i dit forbrug på kahyttens tv – ellers henvend dig i receptionen.
På krydstogtets sidste dag modtager du en specificeret regning af dit samlede forbrug. Regningen bliver betalt automatisk, hvis du allerede har afgivet kreditkortoplysninger. Er du uenig i nogle af købene, skal du henvende dig til personalet i receptionen inden du forlader skibet.
HVORDAN BETALER JEG OMBORD?
KAN JEG GÅ I LAND PÅ EGEN HÅND?
Når skibet ligger i havnen, kan du gå af og på skibet som du vil. Det står dig altså frit for at gå i land på egen hånd og udforske byen. Sørg dog altid for at vende tilbage til skibet i god tid inden afsejling – skibet venter ikke på dig.
Har du ikke mod på et eventyr på egen hånd, er det muligt at deltage på rederiets udflugter mod tilkøb.
KAN JEG GÅ I LAND PÅ EGEN HÅND?
HVAD ER DER I KAHYTTEN?
Kahytterne ombord varierer i størrelse og indretning. Som standard vil der være to enkeltsenge/en dobbeltseng, minibar/køleskab, badeværelse med toilet og brusekabine, TV, telefon, stikkontakter (220/110V), skabsopbevaring og pengeskab til værdigenstande.
Hårtørrer, håndklæder og sengelinned findes i alle kahytter.
HVAD ER DER I KAHYTTEN?
ER DER FASTE SPISETIDER?
Til aften serveres middagen i to forskellige seatings (spisetider) – en tidlig og en sen. Ved bestilling af krydstogtet, kan du angive dit ønske om valg af seating. Rederiet gør sit bedste for at imødekomme alle, men der er ingen garanti for at dit ønske bliver indfriet.
Faste seatings er kun gældende i hovedrestauranten. Der er f.eks. ingen faste spisetider i buffetrestauranten.
Azamara og Norwegian Cruise Line kører med Open Seatings – her er altså ingen faste spisetider ombord. Du bestemmer selv, hvor og hvornår du vil spise. Ved mange andre rederier findes muligheden for fri spisetid ligeledes. Forhør dig ved bestilling.
Er der faste spisetider?
HVAD ER MED I PRISEN?
Alle måltider, herunder morgenmad, frokost, aftensmad og diverse snacks i løbet af dagen, er altid inkluderet i prisen. Typisk er kaffe, te og juice/lemonade inkluderet til måltider i buffetrestauranten.
De fleste af skibets faciliteter som swimmingpool, vandland, liggestole, fitnesscenter, børneklubber, underholdning og shows er gratis at benytte sig af. Havneskatter og afgifter er også inkluderet.
Nogle rederier medregner drikkepenge (service charge) i krydstogtprisen, mens det ved andre tilkommer som en ekstraudgift.
Ydelser der normalt skal betales ekstra for, kan være spa, casino, specialrestauranter, kurser og workshops, udflugter samt udvalgte aktiviteter.
HVAD ER MED I PRISEN?
HVILKE RESTAURANTER ER INKLUDERET?
Skibets hovedrestaurant(er) samt buffetrestaurant er altid inkluderet i prisen. På de store skibe kan du også spise gratis på andre udvalgte spisesteder og caféer.
Specialrestauranter er altid mod tillæg. Som regel betales et fast gebyr og du kan herefter spise hvad du har lyst til. Udvalget af specialrestauranter kan variere lige fra amerikansk steakhouse og mexicansk til klassisk italiensk samt sushi og japanske specialiteter.
HVILKE RESTAURANTER ER INKLUDERET?
HVAD ER SERVICE CHARGE?
Når du tager på krydstogt betaler du obligatoriske drikkepenge (service charge) til skibets personale for en række services som spisning, servering og rengøring, der bidrager til den samlede krydstogtsoplevelse.
Dette system sikrer, at alle medarbejdere belønnes for deres indsats, ikke kun dem, som gæsterne har direkte kontakt med. Samtidig slipper du for besværet med at give drikkepenge løbende.
Service charge kan enten betales ved køb af krydstogtet eller afregnes ombord. Nogle rederier medregner drikkepenge i krydstogtprisen, mens det ved andre tilkommer som en ekstraudgift.
Rederier der inkluderer drikkepenge i krydstogtprisen:
Royal Caribbean, Azamara, MSC Cruises og Explora Journeys
Rederier der ikke inkluderer drikkepenge i krydstogtprisen:
Celebrity Cruises, Costa Cruises, Norwegian Cruise Line, Princess Cruises, Holland America Line og Carnival Cruise Line
HVAD ER SERVICE CHARGE?
HVORDAN VED JEG HVAD DER SKER OMBORD?
Hver dag får du udleveret en liste i din kahyt, som viser dagens aktivitetsprogram. Du kan også altid få information og hjælp i skibets reception, hvor personalet sidder klar til at guide dig.
De fleste rederier har desuden en app, der gør det nemmere for dig at planlægge og administrere din ferie. Her har du adgang til daglige planer og dækkort. Du kan lave reservationer til spisning og udflugter på land og meget mere. Vi anbefaler, at du downloader app’en, inden dit krydstogt begynder.
HVORDAN VED JEG HVAD DER SKER OMBORD?
ER DER DRESSCODE OMBORD?
Mange frygter en stram dresscode når man er på krydstogt. Dette er dog langt fra tilfældet. Det er ikke nødvendigt at pakke hverken smoking og gallakjole med i kufferten – med mindre du selvfølgelig har lyst.
Du er på ferie! Jeans, poloer, solkjoler og toppe kan du roligt tage med. Badetøj hører til på pooldækket, men ellers er der ingen stramme regler. Shorts er velkomne i restauranterne til morgenmad og frokost, mens der til aften forventes lange bukser.
Der afholdes som regel en formal night (gallamiddag) i løbet af krydstogtet. Der er ingen krav om deltagelse, og du behøver ikke møde op i kjole og hvidt. Tag pænt tøj på i form af skjorte/kjole, som hvis du skulle på enhver anden restaurant.
ER DER DRESSCODE OMBORD?
MÅ MAN RYGE PÅ SKIBET?
Alle krydstogtskibe har en stram rygepolitik. Der findes få områder på skibet, hvor det er tilladt at ryge. Alle andre steder er rygning forbudt. Alle teatre og restauranter er røgfrie og du må heller ikke ryge i din kahyt.
MÅ MAN RYGE PÅ SKIBET?
KAN JEG FÅ VASKET TØJ OMBORD?
Du kan nemt få vasket, renset, strøget og presset dit tøj ombord. Servicen koster et mindre gebyr og varierer alt efter hvilken behandling du ønsker. Som regel ligger der en prisliste i kahytten og ellers kan din steward give nærmere oplysninger.
KAN JEG FÅ VASKET TØJ OMBORD?
KAN JEG FÅ SPECIALDIÆT?
Har du fødevareallergi eller af anden grund brug for specialdiæt, kan dine behov i langt de fleste tilfælde imødekommes. Oplys gerne om det allerede ved bestilling – så hjælper vi med at videregive dine ønsker. Du kan også altid henvende dig til skibets personale ombord, hvis du har specielle krav til din kost.
KAN JEG FÅ SPECIALDIÆT?
HVAD SKER DER, HVIS JEG BLIVER SYG OMBORD?
Du er altid i trygge hænder på din krydstogtrejse. Alle skibe har et professionelt lægehold ombord, der er til rådighed døgnet rundt. Du skal selv betale for lægelige ydelser, og det anbefales derfor kraftigt at tegne syge-/rejseforsikring med tilstrækkelig dækning.
Skibet sejler ikke længere end højst nødvendigt med syge eller behandlingskrævende patienter. Bliver du syg, og vurderes det, at det ikke er forsvarligt at rejsen fortsættes, har rederiet ret til at sætte dig af skibet, så du kan komme i rette lægebehandling.
HVAD SKER DER, HVIS JEG BLIVER SYG OMBORD?